Giv nu drengene en chance

Giv nu drengene en chance – så hver anden er ingeniør som 22årig

Giv drengene en chance – afskaf årgangstvangens alders-stavnsbånd fra 7. klasse
Drenge er en mangelvare. Som faglært arbejdskraft, som IT-teknikere, som ingeniører, som læger, som lærere, ja overalt i uddannelsessystemet.
Men især mangler der drenge til de piger, der flytter til universitetsbyerne og lader drengene blive tilbage i udkantskommunerne. Med det resultat, at vi er ved at uddø, da fødselstallet er for lavt til at holde befolkningstallet konstant.
Ikke kun i Danmark, men i hele Europa, hvor fødselstallet er 1,5 barn per par, hvilket svarer til en halveringstid på 50 år. I den vestlige verden kan kun Nordamerika levere de 2,1 barn per par, der giver et stabilt befolkningstal. Nordamerika er desuden teknologiførende, og har ikke samme arbejdskraftsmangel som Europa, der oven i købet har stor ungdomsarbejdsløshed.
Hvorfor går det så galt i Europa? Svaret findes i skolen, vores vigtigste institution, som former os alle med sit store timetal. Desværre bruger Europa årgangstvang fra 7. klasse, godt for produktion af embedsmænd, men skidt for de unges identitetsarbejde.
Modsat tilbyder Nordamerika de unge en helt ny skoleform, highskolen. Her er lærerne
specialuddannet til de unge, og underviser kun i ét fag, hjertefaget, for at støtte den unges identitetssøgen med høj faglighed.